Bereikbaarheid en verkeersveiligheid - Geldrop

De komst van het XXL distributiecentrum op Eeneind-West in Nuenen heeft grote gevolgen voor de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in de directe omgeving en in de regio.


Nu al druk in Geldrop

Al dat extra verkeer zorgt voor nog meer drukte op de wegen. Het is nu al druk op sommige rotondes en kruispunten in Geldrop. Vooral tijdens de spits duurt het lang om deze kruispunten of rotondes te passeren.


Het verkeersonderzoek

De gemeente Geldrop-Mierlo heeft vorig jaar onderzoek gedaan naar de bereikbaarheid van de wegen in Geldrop als het distributiecentrum er komt. Uit het onderzoek blijkt dat de rotonde bij de McDonald’s vast komt te staan, wat betekent dat er een wachtrij zal ontstaan tot aan het kruispunt Bogardeind - Emopad en mogelijk nog verder. Dit kan gevaarlijke situaties veroorzaken bij de spoorwegovergang.

Inmiddels zijn de uitgangspunten van dit onderzoek achterhaald. Het onderzoek gaat uit van een distributiecentrum van 26 hectare, maar de bouwers hebben 33 hectare aangevraagd. Verder gaat het onderzoek van de gemeente Geldrop-Mierlo ervan uit dat slechts 24% van het verkeer van het distributiecentrum door Geldrop rijdt richting de A67. Het burgercomité twijfelt aan dit percentage. Het distributiecentrum krijgt meer dan 200 laadplaatsen voor vrachtwagens, die vaak voor lange afstanden worden gebruikt. Het is aannemelijk dat een groot deel van het verkeer vanuit het distributiecentrum naar de A67 zal gaan rijden. Het percentage van 24% lijkt te laag. Wat gebeurt er met de wegen als 50%, 70% of zelfs 80% van het verkeer door Geldrop rijdt richting de A67?

Omdat we verwachten dat er veel meer verkeer door Geldrop zal rijden dan in het verkeersonderzoek staat, denken we dat niet alleen de rotonde bij de McDonald’s vast komt te staan, maar ook veel andere rotondes en kruispunten. Dit zal leiden tot lange files door heel Geldrop. Door het grote aantal voertuigen, vooral vrachtwagens, verwachten we dat deze files niet alleen tijdens de spits, maar de hele dag zullen voorkomen.


Kilometers lange file?

Als het verkeer van het grote distributiecentrum erbij komt, is de kans groot dat een groot deel van de route tussen het distributiecentrum en de A67 vast komt te staan. Dit kan leiden tot kilometers lange files door Geldrop. Deze files zullen waarschijnlijk niet alleen tijdens de spits, maar ook daarbuiten voorkomen. Dit betekent dat Geldrop een groot deel van de dag onbereikbaar wordt! Wat betekent dit voor u als bewoner? En wat als u voor uw bedrijf of organisatie afhankelijk bent van een goede bereikbaarheid?

Sluipverkeer

Als het verkeer in Geldrop vast komt te staan, zal het andere routes zoeken. Deze sluipwegen zijn vaak rustige woonstraten waar kinderen spelen of waar scholen zijn. Nu rijden er maar enkele auto’s per uur. Als het drukker wordt, kan dit gevaarlijke situaties opleveren voor spelende kinderen of kinderen die naar school gaan. De verkeersveiligheid en leefbaarheid in deze straten zal sterk afnemen door meer verkeer. Denk aan meer trillingen, geluidsoverlast, stank en slechtere luchtkwaliteit. Misschien woont u nu in een rustige straat, maar dat kan veranderen als het grote distributiecentrum er komt

Gebied in Geldrop waar risico is van sluipervekeer als gevolg van het XXL distributiecentrum Eeneind West

 Of uw straat ook te maken krijgt met sluipverkeer, kunnen wij nu niet zeggen. Om dat te bepalen, is een duur verkeersonderzoek nodig en daar hebben wij als burgercomité geen geld voor. Wel is zeker dat als de route tussen Eeneind en de A67 vastloopt, het verkeer andere routes gaat zoeken. Ze gebruiken dan de kleinere woonstraten. Omdat deze wegen weinig verkeer aankunnen, zal er snel een alternatieve route gezocht worden. Zo krijg je een soort waterbed-effect.

Het is duidelijk dat bijna iedereen in Geldrop last zal hebben als het grote distributiecentrum er komt!


Bereikbaarheid Anna Ziekenhuis en andere hulpdiensten?

Wat zijn de gevolgen voor het Anna ziekenhuis als de wegen in Geldrop vast komen te staan door het grote distributiecentrum? Kunnen de ambulances dan nog op tijd rijden? En wat gebeurt er als dit niet of maar gedeeltelijk lukt? Hoe zit het met andere hulpdiensten, zoals de brandweer? Kan de brandweer nog op tijd bij een brand zijn?


(On)bereikbaarheid oostzijde Brainportregio

De oostkant van Eindhoven heeft al jaren problemen met bereikbaarheid. Er gaat geen 'ruit’ rond Eindhoven komen, deze plannen zijn definitief van de baan. Om de regio bereikbaar te houden, zet de Brainportregio de komende jaren in op alternatieve vervoermiddelen. Dit lost de problemen aan de oostkant van Eindhoven niet direct op. Het duurt jaren voordat deze doelstelling bereikt is, dus de druk op het wegennet blijft bestaan.

Omdat het nu al zo druk is, zal de komst van meer dan 6.700 voertuigen door het grote distributiecentrum direct effect hebben op de bereikbaarheid van de hele oostkant van Eindhoven. Dit zal ook het openbaar vervoer treffen, vooral de bussen die ook in de file komen te staan.


Verkeersveiligheid

De wegen in Geldrop zullen, als het distributiecentrum er eenmaal is, het extra verkeer niet aankunnen. Dit levert ook verkeersveiligheidsproblemen op. De volgende verkeersveiligheidsproblemen kunnen optreden:

 

Gevaarlijke situaties bij kruispunten en rotondes:

Bij kruispunten en rotondes krijgt verkeer te maken met lange wachttijden. Dit zorgt ervoor dat mensen risico’s nemen en oversteken als dat eigenlijk niet kan. Hierdoor neemt de kans op verkeersongelukken toe. Dit kan ook gebeuren bij spoorovergangen.

Gevaarlijke schoolroutes

De routes naar scholen worden gevaarlijk. Het wordt moeilijk om een weg over te steken en fietsers en kinderen die lopen, nemen risico’s. Routes die nu nog rustig zijn en geen vrij liggend fietspad hebben, worden straks veel drukker door meer verkeer. Hierdoor komen fietsers in de verdrukking.

 

Kinderen kunnen niet meer overal op straat spelen

 In woonstraten waar het nu nog rustig is, wordt het straks druk door sluipverkeer. Dit zorgt ervoor dat kinderen die daar spelen, direct worden blootgesteld aan gevaarlijke situaties.