Bereikbaarheid en verkeersveiligheid - Regio

De komst van het XXL distributiecentrum op Eeneind-West in Nuenen heeft grote gevolgen voor de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in de directe omgeving en in de regio


Heeze....ook grote gevolgen daar!

Op dit moment is het op een aantal momenten van de dag al moeilijk om vanaf Heeze de A67 op te rijden. De vraag is hoe dit straks gaat als het XXL distrubutiecentrum er is. Uit het verkeersonderzoek dat is uitgevoerd door de gemeente Geldrop-Mierlo weten we dat in ieder geval het verkeer op de rotonde bij de McDonald's vast zal komen te staan in de spits. En omdat dit verkeersonderzoek uitgaat van achterhaalde gegevens is het zeer goed denkbaar dat het in werkelijkheid nog veel drukker wordt en dat de rotonde bij de McDonald's niet alleen in de spits maar op grote delen van de dag vast komt te staan. Stagnatie op de rotonde bij de McDonald's heeft direct effect op de rotonde vlak ten zuiden ervan. Oftewel de rotonde bij de aansluiting vanaf Heeze. Onderstaand plaatje laat zien wat er zeer waarschijnlijk gaat gebeuren (zie kader 1,2,3,4)

Hoe lang wordt de file dan die er nu al dagelijks staat vanaf deze rotonde? Slaat deze file ter hoogte van deze rotonde dan helemaal terug tot in Heeze? Wat betekent dat voor de mensen en bedrijven in Heeze? Moeten die dan voortaan bij Leende de A2 op om vervolgens via knooppunt Leenderheide in de richting van Venlo te rijden? Of is dat te ver omrijden en besluit men om toch maar gewoon aan te sluiten in de file, waardoor de rij auto's nog langer wordt dan hij nu al is? Of worden de Nieuwendijk en de Somerenseweg ineens aantrekkelijkere routes en zien we daar een ongewenste toename van verkeer? We kunnen dit niet precies voorspellen. Daarvoor is een duur verkeersonderzoek nodig waar wij als burgercomité niet de financiële middelen hebben. Wat vast staat is dat ook Heezenaren geraakt worden in hun bewegingsvrijheid als het XXL distributiecentrum er komt!

Zeker is dat de gemeente Heeze-Leende zich grote zorgen maakt over onder andere de bereikbaarheid en ook een zienswijze heeft ingediend tegen dit XXL-distributiecentrum. Als u in Heeze woont, kunt u bij vragen ook terecht bij uw eigen gemeente.


(On)bereikbaarheid Anna Ziekenhuis en andere hulpdiensten?

Wat zijn de gevolgen van de komst van het XXL distributiecentrum voor het Anna ziekenhuis als de wegen in Geldrop vast komen te staan. Kunnen de ambulances dan nog wel op tijd in Heeze komen. En wat zijn de gevolgen als dit niet of nog maar gedeeltelijk lukt?  En hoe zit dat voor de andere hulpdiensten. Stel dat er een grote brand is in Heeze en er moeten korpsen uit de omgeving komen helpen blussen. Kan de brandweer uit Geldrop dan nog wel op tijd bij een brand zijn?

File A67

Op dit moment komt Geldrop al regelmatig bij de verkeersinformatie voorbij. Maar als de rotonde met de McDonald's en de rotonde direct ten zuiden daarvan, straks vast zullen komen te staan, heeft dat ook direct gevolgen voor de doorstroming op de A67. De kans op een file ter hoogte van de afslag Geldrop op de A67 richting Eindhoven én een file ter hoogte van de afslag Geldrop op de A67 richting Venlo is zeer groot. Eigenlijk kun je zeggen dat er hoe dan ook een file zal ontstaan, de vraag is alleen hoe lang deze files zullen zijn en hoe lang deze aanhouden. 

Files op snelwegen zijn potentieel levensgevaarlijk. De kans op kop-staart botsingen is dan groot en met grote snelheidsverschillen die hier dan optreden is de kans op fatale gevolgen levensgroot. 

Wie met enige regelmaat oprit/afrit Geldrop van de A67 gebruikt weet dat er vooral in de spits nu al gevaarlijke situatie zijn met het in- en uitvoegen.



(On)bereikbaarheid oostzijde Brainportregio

De oostkant van Eindhoven heeft al jaren te maken met bereikbaarheidsproblemen. De voltooiing van "de ruit" rond Eindhoven is  recent definitief afgeblazen. Om de regio toch bereikbaar te houden zet de brainportregio de komende jaren in op het stimuleren van alternatieve vervoerwijzen. Dat betekent nog niet dat de problemen aan de oostkant van Eindhoven direct zijn opgelost. Voor dat deze doelstelling bereikt is zijn we jaren verder. De druk op het wegennet aan de oostkant van Eindhoven blijft dan ook de komende jaren bestaan. Omdat die druk op de wegen er nu al is, zal de komst van nog eens ruim 6.700 motorvoertuigen als gevolg van het XXL distributiecentrum direct effect hebben op de bereikbaarheid van de gehele oostkant van Eindhoven? De vraag is dan ook of niet alleen Geldrop en Nuenen slecht bereikbaar worden, maar misschien wel de gehele oostkant van Eindhoven.


Verkeersveiligheid

Duidelijk is dat met de komst van het het XXL distributiecentrum de kans groot is dat de doorgaande route door Geldrop dagelijks voor langere tijd vast zal komen te staan. Dit  leidt vervolgens weer tot sluipverkeer omdat het verkeer andere routes gaat zoeken.

Kort gezegd komt het er op neer de wegen in Geldrop het verkeer niet meer aankunnen. Dit levert naast bereikbaarheidsproblemen ook tal van verkeersveiligheidsproblemen op. De volgende verkeersveiligheidsproblemen kunnen optreden:

 

Gevaarlijke situaties bij kuispunten:

Ter hoogte van kruispunten krijgt verkeer te maken met zeer lange wachttijden. Dit heeft tot gevolg dat men risico's gaat nemen en oversteekt als dit eigenlijk niet mogelijk is. De kans op verkeersongelukken neemt hierdoor sterk toe.

 

Gevaarlijke schoolroutes

De fietsroutes naar scholen worden gevaarlijk. Deels omdat het moeilijk wordt een weg over te steken en fietsers risico's gaan nemen. Deels omdat routes die nu nog rustig zijn en bijvoorbeeld geen vrijliggend fietspad hebben, straks als gevolg van een sterke toename van verkeer veel drukker worden en fietsers in de verdrukking komen.

 

Kinderen kunnen niet meer overal op straat spelen

De kans is groot dat in woonstraten waar het nu nog rustig is, het straks zo druk wordt door het sluipverkeer dat kinderen die daar spelen direct worden blootgesteld aan gevaarlijke situaties.